Kan je andermans pijn voelen?

Ik merk dat ik soms bij mensen waarvan ik weet dat die bijvoorbeeld laatst van beenpijn hebben, dat ik de pijn ook zo voel. Is dat normaal? Heeft dat een reden?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.5K

Het beste antwoord

Dat kan heel goed. Dat heeft te maken met je empatische vermogen. Als je empatisch vermogen goed ontwikkeld is kun je pijn voelen die andere mensen voelen. Er is hier veel onderzoek naar gedaan en er is aangetoont dat er een pijn reactie kan ontstaan in de frontale hersenkwab bij mensen die de pijn van andere mensen zagen of er over hoorde praten. Bij de een is dat meer dan bij de ander. Ik zelf heb ook vaak dat als mensen binnen mijn directe omgeving ergens last van hebben ik dat ook in mindere mate voel.
Je kunt je goed inleven in een ander, ik persoonlijk vind dat beter dan normaal.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heb je een link naar een bron van dit onderzoek? Klinkt mij namelijk erg ONaannemelijk. Maar ik ben wel erg benieuwd naar het onderzoek dat dit aangetoond heeft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kijk hier maar eens op. Voor het opzoeken van de link na het hele onderzoek heb ik geen tijd maar hier staat het een en ander er over:
http://www.kennislink.nl/publicaties/de-rol-van-het-geweten
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind echt het beste antwoord! Dank je.

Andere antwoorden (5)

Emotionele pijn van anderen voel ik vaak wel aan, maar lichamelijke pijn van een ander heb ik nooit gevoeld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sommige mensen zijn in staat de pijn van anderen te voelen!
Je kunt het voelen als je een heel intensief kontakt hebt met iemand, heel veel om iemand geeft.
En verder ben je misschien iemand met een groot empathisch vermogen en kun je heel goed invoelen wat iemand fysiek danwel mentaal doormaakt!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, dat heb ik ook.
ook als ik bv naar een ziekenhuisprogramma kijk, dan voel ik vaak ook de pijntjes die een ander heeft. Alhoewel de pijn bij de betreffende persoon waarschijnlijk toch wel een stukje erger zal zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja dat kan heel goed hoor en ik vind het ook heel normaal dat dat gebeurt... het komt omdat wij allemaal met elkaar verbonden zijn... sterker nog: wij zijn EEN...

dat jij de pijn van een ander voelt, wil zeggen dat je fijngevoelig genoeg bent en niet teveel door je eigen sores in beslag wordt genomen, zodat er ruimte overblijft om 'buiten je eigen lichaam ' te voelen...

iedereen (ook de sceptici onder ons) kent het gevoel dat 'de spanning te snijden is' als iemand boos is of bij een ruzie, ook al sta jij daarbuiten... dat is het zelfde meevoelen...

begrijp alleen dat je de pijn van een ander (emotioneel) lichaam wel voelt, maar dat jij, met jouw (emotionele) lichaam daar niets mee hoeft te doen... het voelen is genoeg...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Duidelijk+1
Jazeker, je hebt dan eigenlijk medelijden...
Je lijdt mee !