Hoe klein mag een boom zijn zodat je hem weg kan halen zonder kapvergunning?

Bij ons in de achtertuin staat een eik, en die laat nog wel eens eikels vallen (logisch). Nu is een aantal van deze eikels inmiddels uitgegroeid tot kleine boompjes. Ik wil deze graag weghalen voordat het grote bomen zijn. Nu ben ik niet zo dat ik eerst maar even langs de gemeente rijd voor een kapvergunning van deze kleine boompjes; ik trek ze er immers nu nog zo uit de grond, maar hierdoor kreeg ik wel de volgende vraag-ingeving:

Hoe groot moet een boom zijn zodat die wordt gezien als "boom"... zodat je er dus een kapvergunning voor moet aanvragen? Zijn daar regels voor?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Tuin

Antwoorden (5)

de regels verschillen per boomsoort.
voor de eik is een kapvergunning nodig als de stam op 1m 30 van de grond een diameter van 20 cm heeft bereikt.
Rieneke1
14 jaar geleden
De kapvergunning is per gemeente geregeld. Wanneer je googelt op 'kapvergunning' en 'doorsnede' etc. krijg je per gemeente verschillende criteria.
Ga naar de website van je eigen gemeente en zoek bij kapvergunning.

tp
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daar zijn regels voor, maar die verschillen per gemeente. In principe is het verboden om bomen op particuliere grond binnen de bebouwde kom te kappen. Je moet daarvoor eerst een vergunning hebben van de gemeente. Bijna elke gemeente heeft voorwaarden en regels voor het kappen van bomen in een 'kap- of bomenverordening' of in de Algemene Plaatselijke Verordening (APV). Overigens kunnen die sterk verschillen van gemeente tot gemeente. Voor de zekerheid moet je dus info halen bij je gemeente.
http://www.hetjl.nl/hetjl/templates/themaart.jsp?versionId=null&pageId=594&nodeId=15&languageId=
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tot 2 meter hoogte mag je snoeien en vanaf 2 meter mag je kappen...

Beetje omslagtig. Maar die beuk van 20 meter hoog zou je in theorie zelf kunnen kappen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
inderdaad andersom!!
bomen ouder dan 12 jaar zijn bij de meeste gemeente kapvergunningsplichtig